Preventivní program PČR o „Vztazích v kolektivu“ , šikana a kyberšikana

Ve středu 18. září 2024 jsme v 5.A a 5.B přivítali paní Šimoníkovou z Krajského ředitelství Policie Brno, která vedla preventivní program o vztazích v kolektivu, šikaně a kyberšikaně.

Přednáška byla velice zajímavá, žáci shlédli ukázkové video o šikaně a kyberšikaně, následně jsme ve společné debatě rozebrali různé případy týkající se hlavně vztahů v kolektivu.

Cílem preventivní činnosti v základních školách je, aby děti získaly informace a rady, které pak mohou uplatnit v praktickém životě. Všechny získané zkušenosti se jim nepochybně dobře zúročí. Jde především o to, aby z dětí vyrostli slušní  lidé a  nesmíme opomenout i to, že jedním ze základních  pilířů policejní práce je dobrá komunikace s občany.

Rozdíl mezi šikanou a kyberšikanou vychází už ze samotného názvu. Je zřejmé, že se jedná o specifický druh šikany. Na rozdíl od klasické šikany ( tváři v tvář), má agresor kyberšikany jiné nástroje na ubližování. Specifika virtuální reality mění charakter procesu šikanování a to i v rolích agresora a oběti. 

  • Kyberšikana se odehrává ve virtuálním světě.
  • Zde nedochází k přímému fyzickému napadání, jedná se však o psychický teror, zesměšňování, útlak apod. Šikanování se děje prostřednictvím moderních komunikačních technologií – přes telefon, internet, instant messaging apod.
  • Kyberšikana se dnes týká převážně dětí a mladistvých, kteří s technologiemi umí zacházet, mají tendenci upevňovat své postavení, uspokojují svoji potřebu – upoutat pozornost.
  • Z široké palety internetových nebezpečí a nebezpečí spojených s užívání mobilních telefonů jsou nejrozšířenější kyberšikana, kyberrooming, kyberstalking a stalking.