Ve středu 18. září 2024 jsme v 5.A a 5.B přivítali paní Šimoníkovou z Krajského ředitelství Policie Brno, která vedla preventivní program o vztazích v kolektivu, šikaně a kyberšikaně.
Přednáška byla velice zajímavá, žáci shlédli ukázkové video o šikaně a kyberšikaně, následně jsme ve společné debatě rozebrali různé případy týkající se hlavně vztahů v kolektivu.
Cílem preventivní činnosti v základních školách je, aby děti získaly informace a rady, které pak mohou uplatnit v praktickém životě. Všechny získané zkušenosti se jim nepochybně dobře zúročí. Jde především o to, aby z dětí vyrostli slušní lidé a nesmíme opomenout i to, že jedním ze základních pilířů policejní práce je dobrá komunikace s občany.
Rozdíl mezi šikanou a kyberšikanou vychází už ze samotného názvu. Je zřejmé, že se jedná o specifický druh šikany. Na rozdíl od klasické šikany ( tváři v tvář), má agresor kyberšikany jiné nástroje na ubližování. Specifika virtuální reality mění charakter procesu šikanování a to i v rolích agresora a oběti.
- Kyberšikana se odehrává ve virtuálním světě.
- Zde nedochází k přímému fyzickému napadání, jedná se však o psychický teror, zesměšňování, útlak apod. Šikanování se děje prostřednictvím moderních komunikačních technologií – přes telefon, internet, instant messaging apod.
- Kyberšikana se dnes týká převážně dětí a mladistvých, kteří s technologiemi umí zacházet, mají tendenci upevňovat své postavení, uspokojují svoji potřebu – upoutat pozornost.
- Z široké palety internetových nebezpečí a nebezpečí spojených s užívání mobilních telefonů jsou nejrozšířenější kyberšikana, kyberrooming, kyberstalking a stalking.